MONNA HELEN

Olen 36- vuotias innostuja ja toiminnan nainen. Olen asunut perheeni kanssa muutaman vuoden Viitailassa, jonne tiemme on sattumalta vienyt. Koulutukseltani olen vaikka mitä, viimeisimpänä yhteiskuntatieteiden maisteri sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon alalta. Tällä hetkellä opiskelen kansalaisyhteiskunnan asiantuntijuutta pääaineena yhteiskuntapolitiikka.

Ennen Asikkalaan muuttoa toimin pitkään työssä lastensuojelussa ja perhetyössä. Lasten ja perheiden hyvinvointi on ollut aina lähellä sydäntäni. Tällä hetkellä olen toiminnanjohtajana Asikkalan 4H- yhdistyksessä.

Minua huolettaa maailman ja yhteiskuntamme tila, mutta paikallinen vaikuttaminen tuntuu läheisimmältä tavalta olla luomassa parempaa tulevaa. Ennaltaehkäisevä työ, lähipalvelut, yhteisöllisyys, ympäristö, tasavertaisuus ja solidaarisuus ovat minulle tärkeitä paikallistason asioita.

Tuleva sote-uudistus puhuttaa. Kaikille kuntalaisille on taattava yhdenvertainen mahdollisuus sote-palveluiden käyttöön. Julkista perusterveydenhuoltoa ja sosiaalipalveluita tulee vahvistaa ja integroida. Hoitopolun tulee olla asiakkaalle tai potilaalle yhtenäinen. Tietojärjestelmien yhteensaattaminen ja parantaminen on koko sote-uudistuksen käytäntöönpanon rinnalla vielä vuosien työ. Yhtenäiseen hoitopolkuun tarvitaan yhteensopivat järjestelmät ja tiedon tulee olla yhtenäistä. Markkinoiden avautuminen, yhtiöittäminen ja yksityistäminen huolettavat minua. Kilpailulainsäädäntöä tulisi muuttaa tai tarkentaa ja kilpailutusosaamista lisätä. Olen nähnyt ja kokenut monta huonosti hoidettua kilpailutusta, joissa säästöt ovat kyseenalaisia.

Ympäristöstä huolehtiminen tulee olla vastuullista, mutta biotalouden pyörien on annettava pyöriä. Kestävä kehitys ja kiertotalouden ratkaisut ovat kannatettavia ja niitä tulee kehittää. Oma erikoistaitoni on kierrätysmateriaaleista erilaisten tuotteiden keksiminen ja valmistaminen. Kierrätys on itselleni erityisen tärkeää. Lähiruokaa pidän arvossa ja sen saatavuutta keskitetysti pitäisi edesauttaa. Hävikkiruoka ja sen kierrätys on myös pohdituttava ja kiinnostava aihe. Perheessämme harrastetaan permakulttuuria, kestävää suunnittelua. Haaveemme on saada puutarhastamme metsäpuutarha. Oma suojeltu pähkinälehtomme on ympäristönä arvokas, jota tulee vaalia. Niin tulee vaalia Asikkalan muutakin kulttuuriympäristöä ja puhdasta luontoa. Kun on kotoisin Porvoosta, historian vaaliminen tulee syvältä juurista.