KARI KILPINEN

61-vuotias filosofian tohtori, tietotekniikan lehtori. Asun Viitailassa ja hoidan omaa tilaa, joka on lähinnä metsätila.

Luonto on minulle tärkeä arvo ja rakastan kulkea metsissäni. Haluan hoitaa niitä sekä myös kerätä sieniä sekä marjoja. Olen myös laajemmin aloittamassa kasvienkin viljelyä. Olen ollut yli 40 vuotta kasvissyöjä sekä eettisistä, terveydellisistä että globaaleista syistä. Olen huolissani erilaisten myrkkyjen ja lisäaineiden vaikutuksesta ihmisen elimistöön.

Liikunta on myös tärkeä arvo itselleni.  Harrastaa jalkapalloa (jalkapalloseura Peli-Veikot puheenjohtaja yli 30 vuotta) sekä hiihtoa. Asikkalassa on hienoa, että täällä liikunnan merkitys on ymmärretty varsin hyvin kuten liikuntapaikkojen maksuttomuudessa. Liikunnalla on erittäin suuri merkitys terveyden ylläpitämisessä.

Olen ollut jo 35 vuotta opettajana koulutuskeskus Salpauksessa. Työpaikkani tunnettiin aiemmin Lahden kauppaoppilaitoksena. Olen toiminut aktiivisesti opettajayhdistykseni Päijät-Hämeen kaupan ja kulttuurinopettajien yhdistyksessä (nyt varapuheenjohtaja) sekä opettajaliittoni valtuuskunnassa. Olen myös ollut työpaikallani luottamusmies (nyt varaluottamusmies). Nykyinen hallitus on leikannut varsin rajusti  koulutusmäärärahoja. Erityisesti ammatillinen koulutus on siitä kärsinyt (pudotusta opiskelijaa kohti viidessä vuodessa yli 20 %). Tämä valitettavasti on alkanut näkyä jo opetuksessa laadussa. Säästöt yritetään saada opettajien selkänahasta, sillä opiskelijamääriä ei supisteta vaikka määrärahoja pienennetään.

Itse uskon itsenäisen Asikkalan mahdollisuuksiin hoitaa palvelut paremmin kuin isommissa kunnissa. Meidän on vain pidettävä huoli kuntamme luontoarvoista ja niiden sovittamisesta asumiseen.

Enemmän ajatuksistani henkilökohtaisella sivullani tai sähköpostilla